Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Siemens Mobility: Polska kolej potrzebuje nowych lokomotyw

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
22-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Każdego dnia po Polsce jeździ ok. 300 lokomotyw Siemensa. To sprawdzone i rzetelne pojazdy, które przejechały już ponad miliard kilometrów po całej Europie. O ich wysoką dostępność i niezawodność dba nasz serwis. Vectron to nasz rynkowy sukces – mówi Jerzy Frejgandt, kierownik ds. sprzedaży lokomotyw w polskim oddziale Siemens Mobility.

Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy: Rynek kolejowych przewozów towarowych zmienia się na naszych oczach. Węgiel traci na znaczeniu, PKP Cargo przewozi mniej niż 1/3 ładunków, a liczba licencji rośnie. To dobry czas dla producenta lokomotyw?

Jerzy Frejgandt, kierownik ds. sprzedaży lokomotyw w polskim oddziale Siemens Mobility: Istotnie, spadek znaczenia przewozów masowych jest zauważalny, podobnie jak powiązana z nim rola największego przewoźnika. Rynek się zmienia. Nadal jest zapotrzebowanie na przewozy, w tym te intermodalne.

Niezależnie od tych procesów, jeśli spojrzymy na transport kolejowy jako całość, to nowoczesnych i efektywnych kosztowo lokomotyw wciąż jest za mało. Widzimy ogromne zapotrzebowanie na sprawdzone i uniwersalne pojazdy.

Jeszcze dekadę temu zakup lokomotyw był poważną i długoterminową decyzją. Teraz jednak nawet mniejsi operatorzy mogą z łatwością wyleasingować najnowsze pojazdy.

To prawda. Pojawienie się na rynku pooli taborowych było ogromną zmianą. To one są teraz istotnymi odbiorcami lokomotyw, które później są wypożyczane mniejszym operatorom. Nie trzeba być już gigantem kupującym na własność dziesiątki lokomotyw, żeby realizować przewozy. Najważniejsza jest elastyczność oferty transportowej, która niejako przy okazji napędza odnowę floty na takich rynkach jak Polska.

Jakie lokomotywy Siemensa cieszą się obecnie największą popularnością wśród przewoźników?

Największym sukcesem rynkowym jest oczywiście Vectron, którego sprzedaliśmy już ponad 2600 sztuk. To sprawdzona i niezawodna lokomotywa, z której na co dzień korzysta ponad 100 operatorów w całej Europie, z czego wielu także w Polsce. To lokomotywa bez granic – autoryzowana w 20 krajach, co pozwala na obsługę przewozów w różnych korytarzach transportowych

A co z serwisem?

Lokomotywy z platformy Vectron przejechały już łącznie ponad miliard kilometrów. To jest jeden z największych atutów Siemensa i Vectrona – szerokie wykorzystanie tych pojazdów w różnych krajach europejskich oznacza również gęste pokrycie sieci kolejowej serwisem.

Ogromne znaczenie ma tu Polska, w której Siemens Mobility zlokalizował doświadczony zespół utrzymaniowy – to ponad 60 osób w trzech lokalizacjach. Nasi inżynierowie i specjaliści zabezpieczają lokomotywę w całym cyklu życia – od planowanych przeglądów, przez utrzymanie systemów bezpieczeństwa, po naprawy główne na poziomie P4, modyfikacje, naprawy powypadkowe czy prace korekcyjne z wykorzystaniem serwisu mobilnego.

Nasz lokalny zespół wyznacza standardy rynkowe w zakresie utrzymania i dba o wysoki wskaźnik dostępności lokomotyw dla klientów w Polsce i Europie. Od 2021 roku jesteśmy także pierwszym producentem pojazdów kolejowych w Polsce z certyfikatem ECM.

Ile w tej chwili lokomotyw Siemensa jest użytkowanych w Polsce?

Każdego dnia jest ich w kraju ok. 300, zarówno obsługiwanych przez polskich przewoźników, ale także firmy zagraniczne, które posiadają homologację w Polsce.

Krajowi operatorzy zakupili już ok. 150 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Siemensa. Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, DB Cargo Polska, PKP Cargo, PKP Intercity, Orlen Kolej i Laude Smart Intermodal.

Ostatnio Stadler informował o tym, że będzie chciał wejść do Polski ze swoimi lokomotywami. Czy na krajowym rynku znajdzie się miejsce na większą liczbę producentów?

Jeżeli chodzi o potrzeby wymiany lokomotyw, które są w tym momencie używane, to ta potrzeba cały czas będzie. Tabor mamy nadal stary, średnia wieku to około 45 lat dla lokomotyw elektrycznych. Pojazdy te będą musiały zostać wymienione na nowe. Założenie, że wszystkie mógłby dostarczyć jeden producent jest nierealne.

Wraz z rozwojem rynku i naszych klientów, my także rozwijamy, udoskonalamy i dostosowujemy do potrzeb rynku naszą platformę lokomotyw. Zakładamy ewolucyjne podejście do Vectronów – zarówno pod katem materiałów i standardów wykonania, ale też zainstalowanego oprogramowania, czy spełniania dodatkowych norm i przepisów. Dodatkowo podnieśliśmy prędkość lokomotywy do 230 km/h do przewozów pasażerskich. Przeprowadzamy także homologacje w kolejnych krajach, m. in. we Francji.

Jesteśmy przekonani, że nasze lokomotywy przyczyniają się do transformacji transportu kolejowego w Polsce, aby był bardziej bezpieczny, wydajny i efektywny.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Tabor i technika

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Łukasz Malinowski 02 kwietnia 2025

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Innowacje

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Łukasz Malinowski 21 marca 2025

Nowy pool taborowy Green Capital Partners kupuje do 50 Vectronów

Tabor i technika

Nowy pool taborowy Green Capital Partners kupuje do 50 Vectronów

inf. pras. Siemens Mobility 21 października 2024

Siemens Mobility: Bardzo duży wzrost zamówień kolejowych

Biznes

Vectrain na InnoTrans. Dojedzie do Berlina nie tylko na targi [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Tabor i technika

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Łukasz Malinowski 02 kwietnia 2025

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Innowacje

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Łukasz Malinowski 21 marca 2025

Nowy pool taborowy Green Capital Partners kupuje do 50 Vectronów

Tabor i technika

Nowy pool taborowy Green Capital Partners kupuje do 50 Vectronów

inf. pras. Siemens Mobility 21 października 2024

Siemens Mobility: Bardzo duży wzrost zamówień kolejowych

Biznes

Vectrain na InnoTrans. Dojedzie do Berlina nie tylko na targi [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5